Boksamtal på romanen Mina drömmars stad måndag den 11 april. Din läslogg lämnas till läraren.
Elever som började den 21 mars har boksamtal vid ett senare datum!
Hej,
Nu behöver skolan er hjälp!
Vi vill veta vad ni tycker om skolan och er utbildning.
Ni talar om vad ni tycker genom att besvara en enkät.
En enkät består av flera frågor.
Ni hittar enkäten HÄR!
Obs! För fråga 1 Jag studerar på den här skolan:
Välj Stockholm Grundläggande Vuxenutbildning (600204)
Tack så mycket för hjälpen! Vi kommer att tala om resultatet på skolans elevråd.
--------
Läxa till tisdag den 29 mars
Språkgrunden. Sid 138-139. Gör övningar på www.studentlitteratur.se/minbokhylla
Repetera grammatik i Novo!
Läs i Mina drömmars stad och skriv läslogg.
Lektion tisdag den 29 mars
Språkgrunden. Vi studerar s 138-139 närmare. Eleverna gör läsförståelsen på sidan 140 i på tavlan.
De tre genrer du lär dig under denna kurs är:
novell, argumenterande text/tal, krönika. Se nedan!
Novell: uppbyggnad
Argumenterade text
Argumenterande tal
Vi lär oss att skriva en krönika.
OCH en argumenterande text.
Krönikan ska innehålla delarna:
1. Inledning
2. Textens framställning
3. Avslutning
Inledningen ska vara intresseväckande och leda in läsaren på ämnet. Läsaren måste förstå vad texten handlar om och vilja läsa vidare.
Texten ska förklara varför händelsen berör, betyder något för skribenten. Skribenten för en diskussion genom argument, åsikter och kommentarer och lyfter händelsen från en personlig till generell nivå.
3. Avslutningen "knyter ihop påsen", anknyter till inledningen.
Skrivtips för krönika:
Välj en händelse som fått dig att reagera. Tankar och känslor har uppstått och du får en idé! Skriv personligt/fritt! Tänk efter vad krönikan ska innehålla (tankekarta/disposition). Håll dig till ämnet, den röda tråden. Sist: Kontrollera ordföljd, grammatik och stavning. Är språket tillräckligt bra? Förstår läsaren din poäng, ditt budskap, vad du vill säga?
Läxa till onsdag den 30 mars
Språkgrunden. En väderleksprognos s 140.
Grammatik: Studera s. 154-155 (adjektiv+subst bestämd form) i Språkgrunden.
Läs i Mina drömmars stad + läslogg.
Lektion onsdag den 30 mars
Läxan!
Krönika...
Argumenterande text...
Läxa till torsdag den 31 mars
Läs sidan 143 i Språkgrunden om global uppvärmning av jorden.
Läs i Mina drömmars stad + läslogg.
Lektion torsdag den 31 mars
Prov på del av Språkgrunden kapitel 7!
Lektion fredag den 1 april
Prov på del av Språkgrunden kapitel 7! Forts.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Läxa till måndag den 4 april:
Läs i Mina drömmars stad + läslogg!
Repetera grammatik i Novo!
De tre genrer du lär dig under denna kurs är:
novell, argumenterande text/tal, krönika.
Novell: uppbyggnad
Argumenterade text
Argumenterande tal
Krönikan ska innehålla delarna:
1. Inledning
2. Textens framställning
3. Avslutning
Inledningen ska vara intresseväckande och leda in läsaren på ämnet. Läsaren måste förstå vad texten handlar om och vilja läsa vidare.
Texten ska förklara varför händelsen berör, betyder något för skribenten. Skribenten för en diskussion genom argument, åsikter och kommentarer och lyfter händelsen från en personlig till generell nivå.
3. Avslutningen "knyter ihop påsen", anknyter till inledningen.
Skrivtips för krönika:
Välj en händelse som fått dig att reagera. Tankar och känslor har uppstått och du får en idé! Skriv personligt/fritt! Tänk efter vad krönikan ska innehålla (tankekarta/disposition). Håll dig till ämnet, den röda tråden. Sist: Kontrollera ordföljd, grammatik och stavning. Är språket tillräckligt bra? Förstår läsaren din poäng, ditt budskap, vad du vill säga?
Slut läxa till måndag den 4 april
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Novell: uppbyggnad
Argumenterade text
Argumenterande tal
Krönikan ska innehålla delarna:
1. Inledning
2. Textens framställning
3. Avslutning
Inledningen ska vara intresseväckande och leda in läsaren på ämnet. Läsaren måste förstå vad texten handlar om och vilja läsa vidare.
Texten ska förklara varför händelsen berör, betyder något för skribenten. Skribenten för en diskussion genom argument, åsikter och kommentarer och lyfter händelsen från en personlig till generell nivå.
3. Avslutningen "knyter ihop påsen", anknyter till inledningen.
Skrivtips för krönika:
Välj en händelse som fått dig att reagera. Tankar och känslor har uppstått och du får en idé! Skriv personligt/fritt! Tänk efter vad krönikan ska innehålla (tankekarta/disposition). Håll dig till ämnet, den röda tråden. Sist: Kontrollera ordföljd, grammatik och stavning. Är språket tillräckligt bra? Förstår läsaren din poäng, ditt budskap, vad du vill säga?
Slut läxa till måndag den 4 april
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar